Jak przeczytać menu w restauracji gdy jest się niewidomym? Skąd wiedzieć gdzie akurat jest kelner, a gdzie jest bar?

Rozwiązania, niektórych z tych problemów leżą w zasięgu ręki dzięki nowoczesnej technologii i dobrym chęciom.
Żyjemy w bardzo szybko rozwijającym się świecie. Korzystamy z coraz nowszych udogodnień. Okazuje się, że technologia przynosi nie tylko miłe udogodnienia, gadżety, ale również naprawdę istotne rozwiązania bez których wcześniej drastycznie trudniej żyło się pewnym grupom osób. Projektowanie, które przynosi takie rozwiązania nazywa się uniwersalne. Do rozwiązań uniwersalnych, które służą zarówno przeciętnemu użytkownikowi, jak i osobą słabo widzącym, niewidomym i słabo słyszącym są smart fony. Mają one zaimplementowane w sobie takie rozwiązania, które pozwalają bez większych problemów korzystać wszystkim tym osobom bez większych dodatkowych nakładów.
Kierując się takim podejściem zauważyliśmy potrzebę, która może zostać zaspokojona projektowaniem uniwersalnym i posłużyć wszystkim użytkownikom usług, a w szczególności osobą z dysfunkcją wzroku.
Osoby z dysfunkcją wzroku mają dużą trudność w korzystaniu z usług gastronomicznych. Spowodowane jest to różnymi przyczynami. Między innymi osoby słabowidzące i niewidome nie są w stanie zapoznać się z menu restauracji, gdyż po prostu jest stworzone w zbyt małej nieczytelnej czcionce lub wisi na ścianie. Dla osoby niewidomej takie menu jest całkowicie niedostępne bez pomocy drugiej osoby. Zauważyliśmy, że istnieje potrzeba stworzenia dostępnych dla osób niewidomych menu.
Dość skutecznym antidotum na tą potrzebę byłoby pewnego rodzaju repozytorium z menu restauracji. Jak większość z nas dobrze wie istnieją portale oferujące możliwość zamawiania jedzenia online z dowozem lub na wynos. Wiąże się to z tym, że na stronie tych portali lub w aplikacjach można przeczytać menu w wersji dostępnej dla osób z dysfunkcją wzroku. Minusem jest to, że dostępne są tam menu tylko lokali w których można zamawiać online. A co z lokalami w których nie można zamawiać online? Jak w nich przeczytać menu jeżeli się nie widzi lub słabo widzi. Sytuacją nie do przejścia jest taka, w której menu istnieje tylko w formie tablicy wiszącej na ścianie.
Dlatego najlepiej byłoby gdyby portale i aplikacje takie również miały funkcje jak menu restauracji offline. Zwiększyłoby to obrót tych lokali, a z drugiej strony ułatwiło by to życie osobą z dysfunkcją wzroku.
Dodatkowo użyteczną funkcją byłoby przeszukiwanie bazy danych z menu restauracji nie tylko według rodzaju kuchni (polska, hiszpańska, japońska, wietnamska, włoska), ale również według konkretnych dań i ich składników np. naleśniki, szpinak, żurawina. Gdy rozmawiamy ze znajomymi wszystkie funkcje wzbudzają entuzjazm, jednak z tego co wiemy nie zostały jeszcze zaimplementowane ani w przyszne.pl ani w glodny.pl.
Ale domyślamy się, że być może są jeszcze inne funkcje i modyfikacje godne rozpatrzenia
Dlatego chcemy zwrócić się do większego grona o opinię na ten temat po to żeby później móc je rekomendować u istniejących graczy na rynku (pyszne.pl, glodny.pl) lub aby na bazie uzyskanych opinii stworzyć nowe rozwiązanie (stronę internetową) ułatwiające życie wszystkim, a w szczególności osobom z dysfunkcją wzroku.
Szanowni Państwo! Wypełniłem formularz dwukrotnie: na iPhone i na komputerze (Firefox + NVDA). Wiadomość, którą otrzymałem na e-mail nie zawiera moich informacji, a zgodnie z deklaracją w ankiecie powinna. W rezultacie nie mam pojęcia, czy wypełniając ankiety nie straciłem jedynie czasu. Pozdrawiam, J.
Dziękujemy za czujność i zwrócenie uwagi na błąd w działaniu formularza.
Wypełniony formularz dotarł do nas poprawnie. Kopię wypełnionego formularza wysłaliśmy ponownie na pana adres mailowy.
Zaistniałe błędy już poprawiliśmy. Teraz kopia formularza wysyła się poprawnie do nadawcy.
Pozdrawiam