Gabinet masażu – porady na dobry początek

Czas czytania: 8 minut
Przeszklony gabinet z widokiem na zachodzące słońce i ocean. W gabinecie stoją kozetki do masażu i palmy na tle zachodzącego słońca.
Gabinet masażu

Są w życiu takie miejsca, do których często się wraca. Na pewno należy do nich zaliczyć … miejsce pracy. Dzisiaj opiszę na co musicie zwrócić uwagę przy doborze lokalu do prowadzenia gabinetu masażu, jak go wyposażyć, i – co nie bez znaczenia – jak ma wyglądać i gdzie Wasz gabinet powinien być zlokalizowany.

Wątpliwości przed startem:

Kiedy po zdanym państwowym egzaminie zawodowym otrzymacie prawo do wykonywania zawodu masażysty niezawodnie staniecie przed dylematem jaki kierunek zawodowej ścieżki obrać? Myśl o samodzielnym założeniu gabinetu masażu z pewnością często przechodzi Wam przez głowę, ale wraz z nią pojawiają się pytania: czy gabinet się utrzyma? Ile trzeba będzie włożyć pieniędzy na start własnej działalności? Jakie kryteria musi spełnić gabinet, aby można było w nim przyjąć pierwszych pacjentów? Pytań jest wiele, a odpowiedzi na nie nie są jednoznaczne, jednak ten artykuł na pewno odsunie na bok część trapiących was niepokojów.

Własny Gabinet Masażu – co wiedzieć na początek?

Niestety, do prowadzenia gabinetu masażu nie nadaje się każde pomieszczenie. Od razu wykluczamy te, które są słabo doświetlone, albo znajdują się np. w piwnicy. Będzie świetnie jeśli do gabinetu nie będzie trzeba wchodzić po trzydziestu stopniach – lepiej sprawdźcie, czy wypatrzona przez Was miejscówka znajduje się na dostępnym poziomie (parter), albo czy w budynku jest winda. Pacjenci na pewno zwrócą na to uwagę.

Wielkość Gabinetu ma znaczenie:

Najmniejsze pomieszczenia jakie możecie rozważać pod kątem prowadzenia w nich zabiegów powinny mieć przynajmniej 12 metrów kwadratowych. To akurat tyle, by mogła się tam zmieścić jedna kozetka. Idealnie jest, jeśli preferowane przez Was pomieszczenie będzie nieco większe. Jeśli zaś jego wielkość przekroczy 20m^2, to spokojnie możecie ustawić w gabinecie drugą kozetkę.

Nie tylko kozetki, czyli jak wyposażyć gabinet masażu:?

Oczywiście poza kozetką w gabinecie musi również istnieć wydzielone miejsce za parawanem (może być wyposażone w lustro czy wieszak), w którym Wasz pacjent będzie się mógł przygotować do masażu. Jeśli w Waszym gabinecie stoją np. dwie kozetki również w tym wypadku powinien je rozdzielać parawan. W Gabinecie powinno również stanąć miejsce tylko dla Was – mowa tu oczywiście o biurku, które okaże się przydatne np. przy studiowaniu przyniesionej przez pacjenta dokumentacji medycznej, lub przy najzwyklejszym przeprowadzaniu z nim wstępnego wywiadu medycznego przed pierwszym zabiegiem. Szafa, do której schowacie kształtki pomocne przy masażu, prześcieradła i ręczniki, oraz szafa na Wasze ”cywilne” ubrania i apteczka są oczywistymi elementami wyposażenia gabinetów masażu.

Higiena to podstawa:

Nie podobna, żeby w Waszym gabinecie zabrakło umywalki z ciepłą i zimną wodą. Ona – podobnie do poprzednich wymienianych przeze mnie przedmiotów – to podstawa podstaw. W zachowaniu niezbędnej w działalności masażysty czystości pomaga częste stosowanie środków dezynfekcyjnych. Prowadząc gabinet musicie się w nie zaopatrzyć. Higiena to także dostęp do świeżego powietrza w gabinecie. Dlatego tak ważne jest, żeby posiadał on w miarę duże okno, które zapewni nam ie tylko dostęp do światła, ale i niezbędną wymianę powietrza. Dobrze by było zaopatrzyć gabinet masażu w system klimatyzacyjny, ale początkowo bez tego bajeru na pewno sobie poradzicie… no chyba, że zaimplementowane przez Was pomieszczenie na gabinet będzie wyjątkowo niefortunnie zlokalizowane.

Słowo o lokalizacji gabinetu:

Wasz gabinet może być ukierunkowany na różnych klientów. Część z nich będą to osoby starsze, które korzystają z transportu publicznego. Byłoby świetnie, jeśli Wasz gabinet mieścił się blisko przystanków komunikacji miejskiej i posiadał jakiś parking w pobliżu. To drugie udogodnienie będzie przydatne dla zmotoryzowanych pacjentów albo tych, którzy przyjadą do Was taksówką. Dodatkowym atutem, o który możecie, ale nie musicie zabiegać jest bliskość przychodni i innych placówek medycznych. Wówczas to korzystający z ich usług pacjenci wypatrzą Wasz gabinet bez problemu.

Koszty wyposażenia Gabinetu Masażysty:

Nadszedł w końcu ten czas, aby pomówić trochę o pieniądzach. Na wyposażenie Waszych gabinetów wydacie naprawdę różne kwoty w zależności od preferencji. Dość powiedzieć, że ceny samych stołów do masażu (kozetek) mają porażającą rozbieżność (od 700 zł. nawet do kwot przekraczających 3000 zł). (oczywiście możecie kupić tańszą kozetkę, ale takich nie polecam. Na wyposażeniu gabinetu dobrze jest też posiadać tzw. krzesło do masażu, dla pacjentów, których będziecie masować na siedząco. Zakup takiego mebla to koszt 500-1200 złotych. Biurko i szafa to kolejne meble, które najpewniej zakupicie do swojego gabinetu. W najtańszym wariancie możecie się zmieścić w kwocie niewiele przekraczającej 1000 zł za obydwa meble. Ale macie różne gusty, i w związku z tym możecie na nie wydać więcej. Dołóżmy do tego na koniec koszty pomniejszych elementów wyposażenia jak asystor, parawany, dwa lub trzy krzesła, plastikowe pojemniki na zużyte ręczniki i prześcieradła i inne drobne elementy.

Ile zapłacić za wynajem lokalu pod gabinet masażu:?

W największych miastach Polski wynajem 40-metrowego lokalu pod działalność medyczną to koszt około 1400 złotych za miesiąc plus media. Pamiętajcie jednak że tutaj ceny różnią się w zależności od usytuowania lokalu, a dodatkowo 40-metrowy lokal to już naprawdę duża powierzchnia jak na wasz początkujący biznes. W miastach średniej wielkości, ceny wynajmu są niższe o jakieś 15%, zaś w małych miejscowościach są to nawet różnice rzędu 30%, ale i popyt na takie usługi będzie tam odpowiednio mniejszy.

Nie od razu gabinet zbudowano:

Czasami pomieszczenie, w którym będziecie chcieli prowadzić własny gabinet będzie wymagało odświeżenia czy pomalowania ścian w pastelowych barwach. Wówczas to koszt wykonania takich prac przez ekipę remontową będziecie musieli doliczyć do wymienionych już wcześniej kwot. Suma 1000-1500 Złotych raczej rozwiąże problem i Wasz gabinet będzie się już prezentował dobrze.

Warto przeczytać:

Zanim na dobre rozpoczniecie masowanie we własnym gabinecie będzie Was czekała jeszcze kontrola sanepidu. Przed jej nadejściem dobrze będzie, jeśli uważnie wczytacie się w Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 17 lutego 2004 r. w sprawie szczegółowych wymagań sanitarnych, jakim powinny odpowiadać zakłady fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej, a także zapoznacie się z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 26 marca 2019 r. w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą. To będzie żmudna lektura, ale może wam ona przynieść szereg korzyści, podobnie jak – mam nadzieję – ten artykuł.

Zachęcam również abyście wypowiedzieli się czego nie może zabraknąć w Waszym gabinecie masażu i jakie lokalizacje są najlepsze do prowadzenia takiej działalności?

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *